Temná stránka elektromobility: emisie pri výrobe sú ešte stále vysoké

V posledných rokoch zažívame revolúciu v podobe rozmachu elektrických áut. Cieľom je postupne sa zbavovať závislosti na rope a redukovať spaľovanie fosílnych palív, ktoré tvoria emisie a prispievajú ku klimatickým zmenám. Navyše, znečisťujú ovzdušie a ohrozujú zdravie ľudí, najmä vo veľkých mestách, kde je premávka prehustená. Aj nástup elektromobilov však neznamená len pozitíva. Táto zmena so sebou prináša aj nové problémy, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.

Ako je to s emisiami naozaj?

Analýza životného cyklu cestných vozidiel Spojeného kráľovstva z roku 2021 od spoločnosti Richardo Energy & Environment odhadovala, že typický elektro mobil na tamojšom trhu dosiahne redukciu emisií skleníkových plynov približne o 76 percent do roku 2030 a možno až o 81 percent do roku 2050, v porovnaní s ekvivalentným benzínovým autom, a to vďaka pokrokom v technológii batérií a čistejšej britskej sieti elektrickej energie. Na druhej strane však treba zdôrazniť, že výroba lítiových batérií do elektromobilov nie je až taká ekologická, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Emisie pri výrobe elektromobilov boli najmä kvôli batériám v roku 2020 približne o 50 percent vyššie než u benzínových automobilov. Priblížiť sa k porovnateľnej úrovni by mohli do roku 2050.

 Problémom je aj ťažba minerálov

Lítium je neodmysliteľnou súčasťou výroby batérií pre elektromobily aj pre ďalšie technológie, ktoré sa spoliehajú na lítiové batérie. Vedeli ste, že globálny trh s lítium-iónovými batériami bol v roku 2022 ocenený na 52 miliárd USD a očakáva sa, že bude rásť na 194 miliárd USD do roku 2030? Najväčším producentom lítia je Austrália s podielom svetovej produkcie 49 percent. Druhé miesto zastáva Čile s 30 -percentným podielom produkcie. Práve tam sa nachádzajú najväčšie ložiská tohto minerálu. Lenže ťažba lítia vedie ku kontaminácii ekosystémov a znečisteniu vodných plôch, čo môže viesť k tomu, že sa stávajú nebezpečné pre život.

Sucho ako vedľajší efekt

Na vyťaženie jednej metrickej tony lítia je potrebných 1,9 milióna litra vody. V Čile ťažba lítia pohltila 65 percent vodných zásob, čo má drastický dopad na farmárov v okolí, ktorí musia teraz vodu dovážať.V takzvanom Juhoamerickom lítiovom trojuholníku, ktorý pokrýva časti Čile, Argentíny a Bolívie sa nachádza viac ako polovica svetových zásob lítia a zároveň je to aj jedno z najsuchších miest na Zemi.

Zlé podmienky pre robotníkov

Negatívny dopad ťažby na krajinu je jedna vec. Lenže podmienky pre pracovníkov tiež nebývajú práve „ideálne“, čo možno vidieť na príklade kobaltových baní v Kongu., kde sa nachádza takmer polovica svetových ložísk kobaltu, ktorý sa tiež požíva pri výrobe lítium-iónových batérií. Ako uvádza správa Amnesty International, ktorá bola publikovaná tento rok, ľudia, ktorých ťažba ovplyvnila neboli nijakým spôsobom kompenzovaní. Ťažobné teritóriá majú byť pritom kontrolované vojakmi, ktorí údajne robotníkov šikanujú a napádajú. Podľa viacerých ľudsko-právnych organizácii tam dochádza k vysťahovaniam z domovov a fariem, neľudským zaobchádzaním s robotníkmi a dokonca sú tam nútené pracovať aj deti.

Dopyt po lítium-iónových batériách stúpol v rokoch 2016 až 2022 takmer 12-násobne. Lídrom v oblasti elektromobilov je spoločnosť Tesla, ktorá za rok 2022 dodala 1,31 milióna elektromobilov. Pre porovnanie, v roku 2019 pred pandémiou Covidu, to bolo cez 367 tisíc dodávok. Trhová kapitalizácia firmy Tesla predstavovala k 7. decembru 2023, 750 miliárd USD.  Po nej nasleduje Vinfast Auto sídliaca vo Vietname s hodnotou 40 miliárd USD, čínska Li Auto s hodnotou 39 miliárd USD a americká spoločnosť Rivian so sídlom v Kalifornii s hodnotou 22 miliárd USD. Päťku uzatvára ďalší čínsky výrobca NIO s 18 miliardami USD. Iní svetoví výrobcovia automobilov, ako sú Mercedes, Nissan, Toyota, Ford a mnohí ďalší, predtým dominantní pri fosílnych palivách, sa taktiež snažia prispôsobiť trhu a napredujú s vlastnými modelmi elektromobilov, či vozidiel na hybridný pohon.

Európska únia sľubuje viacero zmien

Európska únia schválila  nové nariadenie o batériách, ktoré  zavádza nové požiadavky v oblasti udržateľnosti a bezpečnosti batérií a batériovo prevádzaných produktov. Nariadenie obsahuje viacero článkov s rôznymi termínmi účinnosti, ovplyvňujúcimi dodávateľský reťazec. Kľúčové oblasti udržateľnosti zahŕňajú napríklad požiadavky na dizajn, obmedzenie látok, uhlíkovú stopu, obsah recyklovaných materiálov, a okrem iného aj zvýšenú zodpovednosť výrobcov. Taktiež prináša zmeny v kategóriách batérií, ale aj, látkach nebezpečných pre životné prostredie, obsahu recyklovaných materiálov, výkone a ďalších oblastiach.

Pred nami je ešte dlhá cesta

Zbavenie sa závislosti na fosílnych palivách je dôležitý cieľ v agende viacerých svetových lídrov alebo korporácii, aby sa znížili emisie skleníkových plynov. Zároveň je však ich úlohou aj to, aby sa environmentálny dopad len nepresunul do rozvojových krajín. Táto cesta je ešte dlhá a riešenie nebude jednoduché. Je aj na zodpovednosti daných spoločností, aby sa snažili čo najlepšie vyberať dodávateľov tak, aby boli dodržiavané zásady ľudských práv a dopadov na životné prostredie.

Zaujímavý nápad: elektrické návesy od Range Energy. Ide o kľúč k udržateľnejšej kamiónovej doprave?

28.11.2024

Doprava je dôležitou súčasťou moderného sveta, zároveň však predstavuje jeden z najväčších prispievateľov ku globálnym emisiám uhlíka. Ústredným bodom riešenia tohto problému sa preto stala elektrifikácia vozidiel, a zatiaľ čo v prípade osobných vozidiel sme zaznamenali významný pokrok, nákladná doprava zaostáva. Trh ponúka väčšinou elektrické ťahače, no [...]

Ďalšími fanúšikmi jadrovej energie sú technologickí giganti ako Google a Microsoft. Kvôli AI potrebujú vlastné reaktory

25.10.2024

Veľkí hráči ako Google a Microsoft zápasia s obrovskými energetickými nárokmi na tréning a prevádzku pokročilých modelov umelej inteligencie (AI). Na splnenie týchto požiadaviek a zároveň v snahe o udržateľnosť sa ako riešenie ukazuje jadrová energia. Hoci ponúka potenciálnu cestu k čistejšej a spoľahlivejšej energii, nie je bez kontroverzií. Zatiaľ čo zástancovia [...]

Je výrazná volatilita technologických akcií ako nový normál?

30.08.2024

V posledných rokoch sme boli svedkami výraznej nestability na akciových trhoch. Udalosti ako pandémia COVID-19, rastúca inflácia, či zmeny úrokových sadzieb, ako aj technologický pokrok významne ovplyvnili trhové dianie. Mnohé indikátory signalizujú dlhodobé zvýšenie volatility. Mali by sme sa teda pripraviť na obdobie vyššej nestability? V tomto článku, ktorý sme pre [...]

dmundo González

Do vlasti sa vrátim ako prezident, vyhlási venezuelský opozičný líder González

09.12.2024 16:41

González podľa opozície v sporných júlových voľbách porazil venezuelského prezidenta Madura.

Polícia / Kontrola /

Polícia zastavila ukradnuté auto z Rakúska, posádka bola pod vplyvom drog

09.12.2024 16:40

Všetkých troch mužov previedli na policajné oddelenie.

Macron

Nová vláda vo Francúzsku bude vznikať bez účasti Le Penovej strany

09.12.2024 16:23

Macron navrhol spoločné stretnutie rôznych politických síl, aby diskutovali o vytvorení novej vlády.

sopka, filipíny, vulkán

Filipínsky vulkán vychrlil sopečný oblak až do výšky troch kilometrov

09.12.2024 16:05

Z okolia sopky Kanlaon po erupcii evakuovali ohrozených obyvateľov.