Temná stránka elektromobility: emisie pri výrobe sú ešte stále vysoké

V posledných rokoch zažívame revolúciu v podobe rozmachu elektrických áut. Cieľom je postupne sa zbavovať závislosti na rope a redukovať spaľovanie fosílnych palív, ktoré tvoria emisie a prispievajú ku klimatickým zmenám. Navyše, znečisťujú ovzdušie a ohrozujú zdravie ľudí, najmä vo veľkých mestách, kde je premávka prehustená. Aj nástup elektromobilov však neznamená len pozitíva. Táto zmena so sebou prináša aj nové problémy, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.

Ako je to s emisiami naozaj?

Analýza životného cyklu cestných vozidiel Spojeného kráľovstva z roku 2021 od spoločnosti Richardo Energy & Environment odhadovala, že typický elektro mobil na tamojšom trhu dosiahne redukciu emisií skleníkových plynov približne o 76 percent do roku 2030 a možno až o 81 percent do roku 2050, v porovnaní s ekvivalentným benzínovým autom, a to vďaka pokrokom v technológii batérií a čistejšej britskej sieti elektrickej energie. Na druhej strane však treba zdôrazniť, že výroba lítiových batérií do elektromobilov nie je až taká ekologická, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Emisie pri výrobe elektromobilov boli najmä kvôli batériám v roku 2020 približne o 50 percent vyššie než u benzínových automobilov. Priblížiť sa k porovnateľnej úrovni by mohli do roku 2050.

 Problémom je aj ťažba minerálov

Lítium je neodmysliteľnou súčasťou výroby batérií pre elektromobily aj pre ďalšie technológie, ktoré sa spoliehajú na lítiové batérie. Vedeli ste, že globálny trh s lítium-iónovými batériami bol v roku 2022 ocenený na 52 miliárd USD a očakáva sa, že bude rásť na 194 miliárd USD do roku 2030? Najväčším producentom lítia je Austrália s podielom svetovej produkcie 49 percent. Druhé miesto zastáva Čile s 30 -percentným podielom produkcie. Práve tam sa nachádzajú najväčšie ložiská tohto minerálu. Lenže ťažba lítia vedie ku kontaminácii ekosystémov a znečisteniu vodných plôch, čo môže viesť k tomu, že sa stávajú nebezpečné pre život.

Sucho ako vedľajší efekt

Na vyťaženie jednej metrickej tony lítia je potrebných 1,9 milióna litra vody. V Čile ťažba lítia pohltila 65 percent vodných zásob, čo má drastický dopad na farmárov v okolí, ktorí musia teraz vodu dovážať.V takzvanom Juhoamerickom lítiovom trojuholníku, ktorý pokrýva časti Čile, Argentíny a Bolívie sa nachádza viac ako polovica svetových zásob lítia a zároveň je to aj jedno z najsuchších miest na Zemi.

Zlé podmienky pre robotníkov

Negatívny dopad ťažby na krajinu je jedna vec. Lenže podmienky pre pracovníkov tiež nebývajú práve „ideálne“, čo možno vidieť na príklade kobaltových baní v Kongu., kde sa nachádza takmer polovica svetových ložísk kobaltu, ktorý sa tiež požíva pri výrobe lítium-iónových batérií. Ako uvádza správa Amnesty International, ktorá bola publikovaná tento rok, ľudia, ktorých ťažba ovplyvnila neboli nijakým spôsobom kompenzovaní. Ťažobné teritóriá majú byť pritom kontrolované vojakmi, ktorí údajne robotníkov šikanujú a napádajú. Podľa viacerých ľudsko-právnych organizácii tam dochádza k vysťahovaniam z domovov a fariem, neľudským zaobchádzaním s robotníkmi a dokonca sú tam nútené pracovať aj deti.

Dopyt po lítium-iónových batériách stúpol v rokoch 2016 až 2022 takmer 12-násobne. Lídrom v oblasti elektromobilov je spoločnosť Tesla, ktorá za rok 2022 dodala 1,31 milióna elektromobilov. Pre porovnanie, v roku 2019 pred pandémiou Covidu, to bolo cez 367 tisíc dodávok. Trhová kapitalizácia firmy Tesla predstavovala k 7. decembru 2023, 750 miliárd USD.  Po nej nasleduje Vinfast Auto sídliaca vo Vietname s hodnotou 40 miliárd USD, čínska Li Auto s hodnotou 39 miliárd USD a americká spoločnosť Rivian so sídlom v Kalifornii s hodnotou 22 miliárd USD. Päťku uzatvára ďalší čínsky výrobca NIO s 18 miliardami USD. Iní svetoví výrobcovia automobilov, ako sú Mercedes, Nissan, Toyota, Ford a mnohí ďalší, predtým dominantní pri fosílnych palivách, sa taktiež snažia prispôsobiť trhu a napredujú s vlastnými modelmi elektromobilov, či vozidiel na hybridný pohon.

Európska únia sľubuje viacero zmien

Európska únia schválila  nové nariadenie o batériách, ktoré  zavádza nové požiadavky v oblasti udržateľnosti a bezpečnosti batérií a batériovo prevádzaných produktov. Nariadenie obsahuje viacero článkov s rôznymi termínmi účinnosti, ovplyvňujúcimi dodávateľský reťazec. Kľúčové oblasti udržateľnosti zahŕňajú napríklad požiadavky na dizajn, obmedzenie látok, uhlíkovú stopu, obsah recyklovaných materiálov, a okrem iného aj zvýšenú zodpovednosť výrobcov. Taktiež prináša zmeny v kategóriách batérií, ale aj, látkach nebezpečných pre životné prostredie, obsahu recyklovaných materiálov, výkone a ďalších oblastiach.

Pred nami je ešte dlhá cesta

Zbavenie sa závislosti na fosílnych palivách je dôležitý cieľ v agende viacerých svetových lídrov alebo korporácii, aby sa znížili emisie skleníkových plynov. Zároveň je však ich úlohou aj to, aby sa environmentálny dopad len nepresunul do rozvojových krajín. Táto cesta je ešte dlhá a riešenie nebude jednoduché. Je aj na zodpovednosti daných spoločností, aby sa snažili čo najlepšie vyberať dodávateľov tak, aby boli dodržiavané zásady ľudských práv a dopadov na životné prostredie.

Keď sa zlato šplhá na nové rekordy, je to jasný odraz globálnej neistoty

24.10.2025

Drahý kov, ktorý tradične slúži ako bezpečný prístav, si túto úlohu plní aj teraz. Od januára 2025 sa jeho cena zvýšila o viac ako 50 percent a po prvýkrát v dejinách presiahla 4 000 USD za trojskú uncu. Tento míľnik padol príznačne práve počas vládneho shutdownu v USA, ktorý trhy znepokojuje. Takýto rýchly rast logicky vyvoláva otázky o tom, či je udržateľný. [...]

Akcie Samsung a SK Hynix rastú po dohode s OpenAI: Kórejské čipové firmy v centre pozornosti

17.10.2025

Pred krátkym časom sa na finančných trhoch objavila správa o spolupráci Nvidie s OpenAI v hodnote 100 miliárd USD a tvorca ChatGPT modelu už uzavrel ďalšiu dohodu. Tentokrát sa partnerstvo týka dvoch významných juhokórejských výrobcov čipov: spoločností Samsung a SK Hynix. Obe firmy zaznamenali po zverejnení informácie o partnerstve s Nvidiou značný rast ceny akcií. [...]

Dlh eurozóny už dosiahol vysoké úrovne, ale kritické hranice zatiaľ neprekračuje. Riziko finančnej nestability však ostáva aktuálne

23.09.2025

Počas prvých mesiacov 2025 dosiahol dlh eurozóny po pandémii úroveň približne 88 percent HDP. Samotná táto cifra nie je dôvodom na poplach, zároveň však ukazuje, že možnosti expanzie fiškálnej politiky sú naďalej obmedzené. V roku 2024 sa prijali reformované fiškálne pravidlá EÚ ako reakcia na rastúce deficity. Tieto pravidlá prinútili členské krajiny, aby [...]

Moldova Election

Moldavský parlament schválil nového premiéra Munteana

31.10.2025 19:12

Munteanu (61) sám seba označuje za „Američana moldavského pôvodu“.

Raman Pratasevič

Lukašenko: Pratasevič nie je opozičník, ale dôstojník bieloruskej tajnej služby

31.10.2025 17:11

Pratasevič je jedným zo zakladateľov bieloruskej opozičnej mediálnej platformy Nexta a žil v exile.

polícia autá policajt

Medzinárodná protidrogová operácia Šiestich obvinených v rámci operácie Gran Turismo prepustili na slobodu: šiestich obvinených prepustili na slobodu

31.10.2025 16:41, aktualizované: 19:34

Šiestich obvinených v rámci medzinárodnej protidrogovej akcie Linea prepustili zo zadržania na slobodu.

digitalizácia, počítač,

Rezort investícií zverejnil otázky a odpovede o pripravovaných IT projektoch, chce vysvetliť svoje kroky

31.10.2025 16:26

MIRRI zdôrazňuje, že chce posilniť dialóg s verejnosťou aj odborníkmi a dáva priestor na konštruktívnu spätnú väzbu.