Zaujímavý nápad: elektrické návesy od Range Energy. Ide o kľúč k udržateľnejšej kamiónovej doprave?

Doprava je dôležitou súčasťou moderného sveta, zároveň však predstavuje jeden z najväčších prispievateľov ku globálnym emisiám uhlíka. Ústredným bodom riešenia tohto problému sa preto stala elektrifikácia vozidiel, a zatiaľ čo v prípade osobných vozidiel sme zaznamenali významný pokrok, nákladná doprava zaostáva. Trh ponúka väčšinou elektrické ťahače, no spoločnosť Range Energy sa rozhodla vydať trošku iným smerom a sústredila sa na prívesy, čím môže urýchliť zavedenie ekologickejších možností v nákladnej doprave.

 

Úplne iný prístup ako bežne

Prívesy Range Energy sú vybavené batériovým pohonom a inteligentným systémom a sú navrhnuté tak, aby sa „poháňali“ samé, čím sa znižuje zaťaženie ťahača. Prevádzkovú účinnosť zvyšuje aj schopnosť samostatného chladenia a napájanie komunikačných a bezpečnostných systémov. Od konkurencie ako Volvo a Tesla, sa kalifornský startup okre tohto odlišuje aj možnosťou vyrobiť batérie veľkostne podobné tým, ktoré sa nachádzajú v osobných elektrických autách. Prívesy sú navyše kompatibilné s naftovými aj s elektrickými ťahačmi, čo by mohlo byť pre veľa spoločností dobrou voľbou pri prechode na ekologickejší vozový park a dosahovaní náročných cieľov udržateľnosti. Podľa generálneho riaditeľa Aliho Javidana by integrácia mohla firmám znížiť milióny emisií ročne a ušetriť značné náklady na palivo. Potvrdzujú to aj minuloročné testy spoločnosti Mesilla Valley Transportation Solutions. Podľa nich dokážu návesy od Range Energy ušetriť viac ako 36 percent paliva, pričom boli testované pri maximálnej rýchlosti a rôznych scenároch.

 

Nápad, ktorý sa už testuje

Na základe cieľu dekarbonizovať nákladnú dopravu a preukázať životaschopnosť svojich systémov, Range Energy uzatvoril už niekoľko partnerstiev. Podľa Businesswire, najväčší distribútor potravín v Severnej Amerike, Dot Transportation, chce v rámci pilotného projektu vyhodnotiť potenciál chladiarenských prívesov, zatiaľ čo firma Northern Refrigerated Transportation už testuje návesy v Kalifornii. Range Energy pritom rozšíril spoluprácu aj na verejný sektor. Iniciatíva agentúry na kontrolu znečistenia ovzdušia South Coast Air Quality Management District sa venuje výrobe a rozvoju technológie pre nákladiaky ťažšie ako 33 tisíc libier (viac ako 13 600 kg). S cieľom podporiť prijatie systému elektrických prívesov ešte viac, Range Energy spustil Poradný výbor predajcov (Dealer Advisory Council). Ten tvoria predajcovia, ktorých odborné znalosti využíva startup na rozšírenie sa na trhu a urýchlenie zavádzania udržateľných technológií.

Wonderinterest Trading_Lacenova_Range Energy namiesto tahacov pouziva elektricke navyse s bateriami

 

Elektrický náves kalifornskej spoločnosti Range Energy. FOTO: X/Highways.Today

 

Elektrické kamióny sú drahé. Návesy by mohli byť schodnejšia cesta

Elektrické návesy by pritom mohli vyriešiť aspoň časť problémov, ktorým musí nákladná doprava čeliť pri prechode na udržateľnosť. Nevýhodou elektrických ťahačov je, že potrebujú viac energie a dlhší čas nabíjania, čo navyše sťažuje obmedzená dostupnosť nabíjacích staníc. Spomínaný Northern Refrigerated Transportation považuje návesy Range Energy za vhodnejšie pretože sa môžu nabíjať aj počas bežného nakladania a zlepšujú tak efektivitu práce. Napriek tomu pretrvávajú ďalšie výzvy. Zriaďovanie nabíjacích sietí je nákladné a časovo náročné, nehovoriac o tom, že počiatočné náklady na vozidlá tiež nie sú najnižšie. Kým cena dieselového nákladiaka by mohla podnik vyjsť približne 180 tisíc USD, v prípade elektrických by to bolo viac ako 400 tisíc. Problémom sú aj samotné batérie, ktoré sú ťažké a znižujú kapacitu zaťaženia kamiónu. Podobne ako v prípade osobných elektrických vozidiel, môže firmy odrádzať menší dojazd a spoľahlivosť batérií v rôznych poveternostných podmienkach, ktoré priamo vplývajú na výkon. Napokon sú tu pálčivé otázky týkajúce sa udržateľnosti výroby batérií vrátane ťažby a recyklácie zdrojov.

 

Európska únia sa snaží o menej emisií

Ťažké úžitkové vozidlá (HDV), kam patria nákladiaky a autobusy, sú pre globálny obchod a dopravu veľmi dôležité. Pre životné prostredie predstavujú ale výzvy, ktoré treba riešiť normami a inováciami. Pri pohľade na Európsku úniu, emisie vyprodukované HDV v sektore cestnej dopravy tvoria podľa Európskej komisie viac ako 25 percent, zatiaľ čo v rámci celkového množstva majú 6-percentný podiel. Riešením by mali byť revidované predpisy programu Fit for 55, ktoré vstúpili do platnosti v júni tohto roka. Tie stanovujú zníženie emisií o 45 percent do konca tejto dekády, o 65 percent do roku 2035 a o 90 percent do roku 2040. Cieľom EÚ je nielen zníženie emisií, ale aj podpora trhu s vozidlami s nulovými emisiami, uľahčenie rozšírenia nabíjacej infraštruktúry a zabezpečenie čistejšej a udržateľnejšej energetickej siete a ďalšie.

Keď sa zlato šplhá na nové rekordy, je to jasný odraz globálnej neistoty

24.10.2025

Drahý kov, ktorý tradične slúži ako bezpečný prístav, si túto úlohu plní aj teraz. Od januára 2025 sa jeho cena zvýšila o viac ako 50 percent a po prvýkrát v dejinách presiahla 4 000 USD za trojskú uncu. Tento míľnik padol príznačne práve počas vládneho shutdownu v USA, ktorý trhy znepokojuje. Takýto rýchly rast logicky vyvoláva otázky o tom, či je udržateľný. [...]

Akcie Samsung a SK Hynix rastú po dohode s OpenAI: Kórejské čipové firmy v centre pozornosti

17.10.2025

Pred krátkym časom sa na finančných trhoch objavila správa o spolupráci Nvidie s OpenAI v hodnote 100 miliárd USD a tvorca ChatGPT modelu už uzavrel ďalšiu dohodu. Tentokrát sa partnerstvo týka dvoch významných juhokórejských výrobcov čipov: spoločností Samsung a SK Hynix. Obe firmy zaznamenali po zverejnení informácie o partnerstve s Nvidiou značný rast ceny akcií. [...]

Dlh eurozóny už dosiahol vysoké úrovne, ale kritické hranice zatiaľ neprekračuje. Riziko finančnej nestability však ostáva aktuálne

23.09.2025

Počas prvých mesiacov 2025 dosiahol dlh eurozóny po pandémii úroveň približne 88 percent HDP. Samotná táto cifra nie je dôvodom na poplach, zároveň však ukazuje, že možnosti expanzie fiškálnej politiky sú naďalej obmedzené. V roku 2024 sa prijali reformované fiškálne pravidlá EÚ ako reakcia na rastúce deficity. Tieto pravidlá prinútili členské krajiny, aby [...]

Martin Dubéci

Žiadny „trucpodnik“ voči Matovičovi. Dubéci: 17. novembra sa PS stretne na proteste so SaS, Demokratmi a KDH

09.11.2025 15:54

Po ich zhromaždení bude nasledovať zhromaždenie občianskej spoločnosti.

Čína, Orbán, Putin, Peking, Maďarsko, Rusko

Magyar: Putin chce udržať pri moci Orbána, svojho najbližšieho spojenca v EÚ

09.11.2025 14:54

Predseda strany TISZA v rozhovore uviedol, že ak sa stane premiérom, Maďarsko sa opäť obráti na Západ a vstúpi do eurozóny.

šutaj eštok

Šutaj Eštok je proti a aj za hazard. Majerský Huliakovej novele hovorí nie

09.11.2025 14:05, aktualizované: 15:09

Ak pán Huliak tvrdí, že jeho návrh prinesie stovky miliónov eur do rozpočtu, nech sa páči, nech to ukáže, hovorí šéf Hlasu.

Rakúska polícia

Matka omylom zrazila svoju dcéru autom, dieťa zomrelo

09.11.2025 13:57

Rodičia dievčatka v čase incidentu menili pneumatiky na svojom aute.