Zaujímavý nápad: elektrické návesy od Range Energy. Ide o kľúč k udržateľnejšej kamiónovej doprave?

Doprava je dôležitou súčasťou moderného sveta, zároveň však predstavuje jeden z najväčších prispievateľov ku globálnym emisiám uhlíka. Ústredným bodom riešenia tohto problému sa preto stala elektrifikácia vozidiel, a zatiaľ čo v prípade osobných vozidiel sme zaznamenali významný pokrok, nákladná doprava zaostáva. Trh ponúka väčšinou elektrické ťahače, no spoločnosť Range Energy sa rozhodla vydať trošku iným smerom a sústredila sa na prívesy, čím môže urýchliť zavedenie ekologickejších možností v nákladnej doprave.

 

Úplne iný prístup ako bežne

Prívesy Range Energy sú vybavené batériovým pohonom a inteligentným systémom a sú navrhnuté tak, aby sa „poháňali“ samé, čím sa znižuje zaťaženie ťahača. Prevádzkovú účinnosť zvyšuje aj schopnosť samostatného chladenia a napájanie komunikačných a bezpečnostných systémov. Od konkurencie ako Volvo a Tesla, sa kalifornský startup okre tohto odlišuje aj možnosťou vyrobiť batérie veľkostne podobné tým, ktoré sa nachádzajú v osobných elektrických autách. Prívesy sú navyše kompatibilné s naftovými aj s elektrickými ťahačmi, čo by mohlo byť pre veľa spoločností dobrou voľbou pri prechode na ekologickejší vozový park a dosahovaní náročných cieľov udržateľnosti. Podľa generálneho riaditeľa Aliho Javidana by integrácia mohla firmám znížiť milióny emisií ročne a ušetriť značné náklady na palivo. Potvrdzujú to aj minuloročné testy spoločnosti Mesilla Valley Transportation Solutions. Podľa nich dokážu návesy od Range Energy ušetriť viac ako 36 percent paliva, pričom boli testované pri maximálnej rýchlosti a rôznych scenároch.

 

Nápad, ktorý sa už testuje

Na základe cieľu dekarbonizovať nákladnú dopravu a preukázať životaschopnosť svojich systémov, Range Energy uzatvoril už niekoľko partnerstiev. Podľa Businesswire, najväčší distribútor potravín v Severnej Amerike, Dot Transportation, chce v rámci pilotného projektu vyhodnotiť potenciál chladiarenských prívesov, zatiaľ čo firma Northern Refrigerated Transportation už testuje návesy v Kalifornii. Range Energy pritom rozšíril spoluprácu aj na verejný sektor. Iniciatíva agentúry na kontrolu znečistenia ovzdušia South Coast Air Quality Management District sa venuje výrobe a rozvoju technológie pre nákladiaky ťažšie ako 33 tisíc libier (viac ako 13 600 kg). S cieľom podporiť prijatie systému elektrických prívesov ešte viac, Range Energy spustil Poradný výbor predajcov (Dealer Advisory Council). Ten tvoria predajcovia, ktorých odborné znalosti využíva startup na rozšírenie sa na trhu a urýchlenie zavádzania udržateľných technológií.

Wonderinterest Trading_Lacenova_Range Energy namiesto tahacov pouziva elektricke navyse s bateriami

 

Elektrický náves kalifornskej spoločnosti Range Energy. FOTO: X/Highways.Today

 

Elektrické kamióny sú drahé. Návesy by mohli byť schodnejšia cesta

Elektrické návesy by pritom mohli vyriešiť aspoň časť problémov, ktorým musí nákladná doprava čeliť pri prechode na udržateľnosť. Nevýhodou elektrických ťahačov je, že potrebujú viac energie a dlhší čas nabíjania, čo navyše sťažuje obmedzená dostupnosť nabíjacích staníc. Spomínaný Northern Refrigerated Transportation považuje návesy Range Energy za vhodnejšie pretože sa môžu nabíjať aj počas bežného nakladania a zlepšujú tak efektivitu práce. Napriek tomu pretrvávajú ďalšie výzvy. Zriaďovanie nabíjacích sietí je nákladné a časovo náročné, nehovoriac o tom, že počiatočné náklady na vozidlá tiež nie sú najnižšie. Kým cena dieselového nákladiaka by mohla podnik vyjsť približne 180 tisíc USD, v prípade elektrických by to bolo viac ako 400 tisíc. Problémom sú aj samotné batérie, ktoré sú ťažké a znižujú kapacitu zaťaženia kamiónu. Podobne ako v prípade osobných elektrických vozidiel, môže firmy odrádzať menší dojazd a spoľahlivosť batérií v rôznych poveternostných podmienkach, ktoré priamo vplývajú na výkon. Napokon sú tu pálčivé otázky týkajúce sa udržateľnosti výroby batérií vrátane ťažby a recyklácie zdrojov.

 

Európska únia sa snaží o menej emisií

Ťažké úžitkové vozidlá (HDV), kam patria nákladiaky a autobusy, sú pre globálny obchod a dopravu veľmi dôležité. Pre životné prostredie predstavujú ale výzvy, ktoré treba riešiť normami a inováciami. Pri pohľade na Európsku úniu, emisie vyprodukované HDV v sektore cestnej dopravy tvoria podľa Európskej komisie viac ako 25 percent, zatiaľ čo v rámci celkového množstva majú 6-percentný podiel. Riešením by mali byť revidované predpisy programu Fit for 55, ktoré vstúpili do platnosti v júni tohto roka. Tie stanovujú zníženie emisií o 45 percent do konca tejto dekády, o 65 percent do roku 2035 a o 90 percent do roku 2040. Cieľom EÚ je nielen zníženie emisií, ale aj podpora trhu s vozidlami s nulovými emisiami, uľahčenie rozšírenia nabíjacej infraštruktúry a zabezpečenie čistejšej a udržateľnejšej energetickej siete a ďalšie.

Kto investoval do technológií, výrazne zarobil. Metaverse Index v roku 2024 narástol o vyše 40 %

28.01.2025

Rok 2024: Technologické akcie na vzostupe napriek výzvam Rok 2024 priniesol pokračovanie rastového trendu z predchádzajúceho roka, a to nielen pre technologické akcie. Inflácia ďalej klesala, pričom trh práce a ekonomický rast zostávali stabilné. Medzi kľúčové faktory tohto pozitívneho vývoja patrili optimizmus okolo znižovania úrokových sadzieb, uvoľnenie menovej politiky [...]

Rozhodli sa pre environmentálnu zodpovednosť. Nóri odložili plány na hlbinnú ťažbu

14.01.2025

Nórsko odložilo plány rozsiahlej hlbinnej ťažby vo svojich vodách, čo predstavuje významný posun od januára, keď vláda tento kontroverzný projekt pôvodne schválila. Návrh mal otvoriť takmer 300 tisíc km2 morského dna na ťažbu polymetalických konkrécií, ktoré obsahujú kritické materiály používané v batériách elektrických áut alebo solárnych paneloch. Záujem [...]

Výpredaje počas Black Friday ukázali, že viac nakupujeme online (a menej v „kamenných“ predajniach)

12.12.2024

Koniec novembra v znamení výpredajov: Black Friday mení nákupné správanie Záver novembra je už tradične spojený s masívnymi výpredajmi počas Black Friday. Tento rok opäť ukázal posun v preferenciách spotrebiteľov. Podľa Adobe Analytics minuli zákazníci na americkom trhu počas nákupnej špičky cez internet až 11 miliónov dolárov za minútu. Rastúca obľuba pohodlného [...]

Kaliňák robert

O odvolávaní Kaliňáka sa ešte nerokovalo. V parlamente mali aj technické problémy

02.04.2025 09:18

Odchod Kaliňáka žiada opozícia, pretože v majetkovom priznaní neuviedol vlastníctvo vily v Chorvátsku.

mikuláš černák

Černák má šancu vymeniť väzenie za slobodu. Súd rozhoduje o jeho žiadosti o prepustenie

02.04.2025 09:12, aktualizované: 09:28

Černák opätovne oľutoval skutky, ktoré spáchal. Povedal, že sa za ne hanbí.

Jozef Bíreš

Bíreš: Vírusu slintačky a krívačky nesmierne vyhovuje súčasné počasie. V Anglicku mŕtve zvieratá pálili

02.04.2025 09:00

Otázky a podrobné odpovede o slintačke a krívačke od odborníka, exšéfa veterinárnej správy Jozefa Bíreša.