Módne značky prešli na vlnu digitalizácie. Sústreďujú sa na online predaj

Pandémia posilnila online predaj na úkor kamenných predajní, ktoré sa húfne zatvárajú. Módne značky však z tejto bilancie vychádzajú pozitívne. A to až tak, že online predajcovia dokážu vytiahnuť značky z problémov.

Väčšina módnych značiek sa počas pandémie sústredila na predaj prostredníctvom e-shopov. Počet svojich prevádzok po celom svete regulovali známe spoločnosti ako H&M, L Brands vlastniaci Victoria´s Secret, ale napríklad aj spoločnosť Inditex, ktorá je „matkou“ značky Zara. Práve Inditex najnovšie ohlásil stiahnutie všetkých svojich predajní z Venezuely, ktorú už niekoľko rokov zmieta hlboká ekonomická recesia.

Inditex v nasledujúcich týždňoch plánuje zavrieť svoje obchody vo Venezuele, ktoré prevádzkuje partnerská spoločnosť Phoenix World Trade so sídlom v Paname. Tento krok však neznamená koniec podnikania spoločnosti na tamojšom trhu. Práve naopak. Ako uviedla Phoenix World Trade pre agentúru Reuters, ide o prispôsobenie sa novému modelu integrácie a prechodu na digitálny predaj, ktorý už predtým oznámil Inditex. Vo Venezuele tak čoskoro zmiznú kamenné predajne značiek Zara, Berhska a Pull & Bear.

Inditex zatvorí viac ako 700 obchodov v Európe, približne 100 v Amerike a ďalších 400 v iných krajinách sveta. Po oznámení informácie o zrušení prevádzok sa akcie spoločnosti mierne oslabili. Za posledný týždeň si odpísali 0,8 percenta. Z dlhodobého hľadiska sa však pandémia korony na hodnote spoločnosti nepodpísala. Práve naopak. Za posledný rok vzrástla cena na burze o 29 percent. Pri pohľade na posledných 5 rokov dosiahli akcie celkovú výkonnosť 5 percent. Najvýraznejšie zhodnotenie tak mohli dosiahnuť investori, ktorý akcie nakúpili po prepade v úvode prepuknutia pandémie v marci 2020.

TopForex-Olivia Lacenova-Modne-znacky-silneju-na-online

TopForex-Olivia Lacenova-Modne-znacky-silneju-na-online

Graf: Vývoj hodnoty spoločnosti Inditex na burze za posledných 5 rokov. (Zdroj: GoogleFinance)

Na rozdiel od hodnoty akcií na burze sa protipandemické opatrenia a zatvorenie predajní výrazne podpísali na hospodárskych výsledkoch. Zisk španielskeho módneho predajcu sa za minulý rok prepadol o 70 percent na 1,5 miliardy EUR pred zdanením a úrokmi, keďže zatvorená bola približne tretina z 6800 predajní.

Okrem vyššie spomínaných vlastní Inditex značky ako Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti alebo Uterqüe.

Pandémia výrazne poznačila aj populárne britské značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, ktorých majiteľ, spoločnosť Arcadia sa dostala do platobnej neschopnosti. Išlo o najväčší bankrot na britskom trhu spôsobený následkami pandémie. Všetky spomínané značky však dostali druhú šancu vďaka online predajcovi Asos, ktorý ich odkúpil za 256 miliónov libier a zaradil do svojej ponuky na oficiálnych webových stránkach. Britský online predajca totiž na rozdiel od kamenných prevádzok ťažil z opatrení pandémie a presunu spotrebiteľov do online priestoru.

Podľa informácií zverejnených v apríli 2021 zvýšil Asos v prvej polovici svojho finančného roku tržby o 24 percent po navýšení výdavkov na digitálny marketing s cieľom zvýšiť povedomie o značke. Celkovo tržby dosiahli viac ako 1,9 miliardy GBP a hrubý zisk sa pohyboval na 890 mil. GBP.

Keďže opatrenia spojené s pandémiou sa postupne uvoľňujú, uvidíme ako sa bude dariť kamenným obchodom a ich „digitálnym náprotivkom“ v ďalších mesiacoch.

Európa môže profitovať zo zelených investícií, ktoré Trump nechce z USA

18.09.2025

Environmentálne a sociálne zodpovedné investície prechádzajú od januára 2025 v Spojených štátoch vážnou krízou. Politické turbulentnosti a systematické útoky na udržateľné technológie zo strany Trumpovej administratívy vytvorili zásadný problém pre celý ESG sektor od veterných projektov, cez fotovoltaické parky až po elektromobilitu. Z tejto situácie by mohla dlhodobo [...]

Americký Palantir si v rozpätí necelých 3 rokov vybudoval postavenie technologickej AI legendy v sfére vojenských softvérových riešení

13.08.2025

Keď som v dávnejšej minulosti analyzovala organizáciu, ktorá sa primárne zameriavala na dodávanie softvérových riešení pre ozbrojené sily USA a ostatné štátne agentúry, vykazovala už v tom období výnimočný rozvoj. Od počiatku tohto roku sa vnútorná hodnota tejto entity ešte významne zintenzívnila, čo dokumentuje jej pozícia v TOP 10 amerických technologických [...]

Metaverse Index je na rastovej krivke aj v druhom polroku. Hybnou silou je nepochybne umelá inteligencia

17.07.2025

Metaverse Index, ktorý sme s ďalšími analytikmi vo Wonderinterest Trading kompozovali z ôsmich technologických titulov a jeho vývoj kontinuálne monitorujeme, sa od začiatku roka 2025 udržiava v pozitívnom pásme. Konkrétne, jeho hodnota sa navýšila o viac ako 9 percent smerom nahor. Zatiaľ tak úspešne prevyšuje výsledky za celý rok 2024, v ktorom index zaznamenal rast na [...]

Albánsko, Diella, ministerka umelá inteligencia

Prvá krajina na svete. Albánsko má ministerku vytvorenú umelou inteligenciou. Prihovorila sa parlamentu

18.09.2025 15:25

Nie som tu na to, aby som nahradila ľudí, povedala nová AI ministerka.

eDoklady / eIdentita /

Utajené, netransparentné, drahé a rizikové, hovorí o eDokladoch Slovensko.digital. Vnútro avizuje tlačovku

18.09.2025 14:59

Podľa organizácie zároveň nie je známe, koľko peňazí nové funkcie eDokladov reálne stoja.

oľha

Fond na podporu umenia rozdelil 30 miliónov eur, vraj „potajomky“. Oľha zo zasadnutia „vyhodil“ zástupkyňu OK!, živý prenos nepustil

18.09.2025 14:17

Najviac peňazí, a to 7,5 milióna eur, je alokovaných na priority Ministerstva kultúry.