Výpredaje počas Black Friday ukázali, že viac nakupujeme online (a menej v „kamenných“ predajniach)

Koniec novembra v znamení výpredajov: Black Friday mení nákupné správanie

Záver novembra je už tradične spojený s masívnymi výpredajmi počas Black Friday. Tento rok opäť ukázal posun v preferenciách spotrebiteľov. Podľa Adobe Analytics minuli zákazníci na americkom trhu počas nákupnej špičky cez internet až 11 miliónov dolárov za minútu. Rastúca obľuba pohodlného online nakupovania prevýšila záujem o návštevy preplnených kamenných obchodov. Elektronika, móda a hračky zostávajú medzi najobľúbenejšími kategóriami, čo svedčí o pevnom postavení Black Friday v globálnej spotrebnej kultúre.

 

Online predaje lámali rekordy

Dáta Salesforce ukázali, že globálne tržby z online nákupov počas tohtoročného Black Friday dosiahli 74,4 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 5 % oproti minulému roku. V USA dosiahli podľa Adobe Analytics tržby 10,8 miliardy dolárov, čo je medziročné zvýšenie o 10 %. Cyber Monday priniesol ešte vyššie čísla, keď tržby stúpli na 13,3 miliardy dolárov, čo je rast o 7,3 % oproti roku 2023. Aj Deň vďakyvzdania prispel k úspechu, keď jeho tržby narástli z 5,6 miliardy na 6,1 miliardy dolárov.

Zatiaľ čo online predaje rástli dvojciferným tempom, kamenné obchody zaznamenali len minimálny nárast tržieb, o menej než 1 %. Mastercard SpendingPulse zdôrazňuje, že rozdiel medzi týmito segmentmi ešte zvýraznila inflácia. Mnohí maloobchodníci sa snažili prilákať zákazníkov skoršími zľavami, pričom niektoré kampane začali už niekoľko dní pred Black Friday. Celkové tržby z kamenných a online predajov vzrástli o 3,4 %, čo zodpovedá očakávaniam Národnej maloobchodnej federácie, ktorá odhadovala, že priemerný Američan minie počas sviatočného obdobia 902 dolárov.

 

Mobilné nákupy dominujú

Popularita nákupov cez mobilné zariadenia aj tento rok vzrástla. Salesforce uvádza, že až 57,6 % objednávok počas Black Friday bolo realizovaných cez mobilné aplikácie, najmä vďaka špeciálnym zľavám dostupným len prostredníctvom týchto platforiem. Shopify, významná e-commerce spoločnosť, ohlásila rekordné tržby vo výške 5 miliárd dolárov, pričom priemerný nákup amerického zákazníka predstavoval 157 dolárov.

 

Hračky a marketingové stratégie na vrchole

Podľa Adobe patrili počas Black Friday medzi najpredávanejšie produkty hračky, ktorých predaje vzrástli o 622 %. Za nimi nasledovali šperky (561 %), spotrebiče (476 %), odevy (374 %) a elektronika (334 %). Najpredávanejšími produktmi boli dekoratívna kozmetika, smart hodinky a hračky inšpirované populárnymi filmami. Maloobchodný gigant Target stavil na marketing spojený s Taylor Swift a ponúkol exkluzívne produkty, ako CD a knihy spojené s jej turné. Tento krok pritiahla fanúšikov, ktorí stáli v radoch po celej Amerike, čím Target zvýšil svoje tržby, podobne ako pri speváčkinom predchádzajúcom albume.

 

Black Friday získava obľubu aj v Európe

Hoci Black Friday má svoje korene v USA, jeho popularita v Európe každoročne rastie. Podľa predbežných údajov Euronews najviac minuli zákazníci v Nemecku, Rakúsku a Francúzsku. Na Slovensku utratili zákazníci podľa Shoptet počas Black Friday 14,5 milióna eur, čo predstavuje nárast o 2 milióny oproti minulému roku. V Česku sa online predaje vyšplhali na takmer 8 miliárd korún (319 miliónov eur), čo je o miliardu viac ako pred rokom. Cyber Monday však v regióne zatiaľ nedosahuje takú popularitu ako v USA.

 

Širší dopad nákupného sviatku

Black Friday má schopnosť ovplyvniť nielen maloobchodné tržby, ale aj akciové trhy. Aj keď rekordné online predaje vytvárajú príležitosti pre e-commerce spoločnosti, slabý rast v kamenných obchodoch môže tlmiť celkový optimizmus. Na druhej strane sa otvára diskusia o environmentálnych dôsledkoch takýchto výpredajov. Zvyšujúci sa dopyt po lacných produktoch vedie k nadprodukcii, plytvaniu a zvyšovaniu uhlíkovej stopy. Tento problém môže zmierniť rastúci záujem o udržateľnosť, keď čoraz viac spotrebiteľov začína uprednostňovať kvalitu pred kvantitou.

Kto investoval do technológií, výrazne zarobil. Metaverse Index v roku 2024 narástol o vyše 40 %

28.01.2025

Rok 2024: Technologické akcie na vzostupe napriek výzvam Rok 2024 priniesol pokračovanie rastového trendu z predchádzajúceho roka, a to nielen pre technologické akcie. Inflácia ďalej klesala, pričom trh práce a ekonomický rast zostávali stabilné. Medzi kľúčové faktory tohto pozitívneho vývoja patrili optimizmus okolo znižovania úrokových sadzieb, uvoľnenie menovej politiky [...]

Rozhodli sa pre environmentálnu zodpovednosť. Nóri odložili plány na hlbinnú ťažbu

14.01.2025

Nórsko odložilo plány rozsiahlej hlbinnej ťažby vo svojich vodách, čo predstavuje významný posun od januára, keď vláda tento kontroverzný projekt pôvodne schválila. Návrh mal otvoriť takmer 300 tisíc km2 morského dna na ťažbu polymetalických konkrécií, ktoré obsahujú kritické materiály používané v batériách elektrických áut alebo solárnych paneloch. Záujem [...]

Zaujímavý nápad: elektrické návesy od Range Energy. Ide o kľúč k udržateľnejšej kamiónovej doprave?

28.11.2024

Doprava je dôležitou súčasťou moderného sveta, zároveň však predstavuje jeden z najväčších prispievateľov ku globálnym emisiám uhlíka. Ústredným bodom riešenia tohto problému sa preto stala elektrifikácia vozidiel, a zatiaľ čo v prípade osobných vozidiel sme zaznamenali významný pokrok, nákladná doprava zaostáva. Trh ponúka väčšinou elektrické ťahače, no [...]

Morské oko

Návštevnosť poľských Tatier prekonala veľký míľnik. Ako obstála slovenská strana?

05.02.2025 10:10

Medzi najobľúbenejšie miesta patrilo najväčšie tatranské pleso Morské oko, ktoré od januára do novembra navštívilo 694 tisíc ľudí.

socialna poistovna, dochodok, prvy pilier, druhy pilier

Štát odpustil nemocniciam dlhy na penále voči Sociálnej poisťovni vo výške 93 miliónov eur

05.02.2025 10:05

Išlo o penále, ktoré sa viazalo na dlžné poistné.

Russia Ukraine War Daily Life

Najchudobnejší Ukrajinci si neprilepšia ani o jednu hrivnu. Prečo vláda odmietla zvýšiť minimálnu mzdu a životné minimum?

05.02.2025 10:00

Na Slovensku je minimálna mzda od 1. januára tohto roku viac ako štvornásobne vyššia v porovnaní s Ukrajinou.

Airport / Incheon / Inčchon /

Letisko v Inčchone často zabavuje tradičné kórejské národné jedlo. Tony tejto potraviny daruje osobám v núdzi

05.02.2025 09:49

Cestujúci si aj napriek zákazu častokrát prevážajú v príručnej batožine tradičný kórejský pokrm.