Výrobca Xpeng z Číny síce nepatrí medzi najväčšie spoločnosti vyrábajúce elektrické autá v krajine, no zaraďuje sa k startupom s najvyšším potenciálom. Príčinou je rýchly progres v technológiách a softvérových platformách určených pre elektromobily. Firma z Číny sa neustále viac koncentruje na to, aby ju investori i zákazníci vnímali ako uceleného technologického lídra. Tejto ambícii zodpovedá aj vízia, ktorú podnik prezentoval na AI Day 2025, kde ukázal spojenie elektromobility, umelej inteligencie a robotiky do jediného fungujúceho ekosystému. Prirodzene tak vzniká otázka: má dôvod na obavy Tesla ako dovtedajší najhlasnejší protagonist tejto vízie?
Autonómne taxíky nezávislé od amerických čipov
Podľa informácií CNBC predstavuje najdôležitejšiu správu od Xpengu plán spustiť testovacie jazdy flotily robotaxi už počas roku 2026, a to v domovskom meste Guangzhou a ďalších kľúčových čínskych mestách. Celkovo boli odhalené tri modely, kde každý z nich má k dispozícii až štyri špecifické „čipy Turing AI“ s výkonom na úrovni 3 000 TOPS. Takáto úroveň je výrazne vyššia oproti platforme, s ktorou v tomto segmente pracuje najhodnotnejšia spoločnosť sveta NVIDIA. Vedenie firmy uvádza, že v kontexte širšieho automobilového odvetvia ide jednoznačne o najvyšší výkon. Okrem toho bude softvér vozidiel poháňaný modelom Vision-Language-Action druhej generácie, ktorý vie efektívne spracúvať vizuálne aj jazykové vstupy a zároveň prijímať rozhodnutia v reálnom čase bez ľudského zásahu. Na technologickej rovine ide o významný posun, ktorý Xpengu umožňuje vyhnúť sa závislosti na externých amerických grafických čipoch.
Kooperácia s divíziou Alibaby
Výrobca tiež začal spolupracovať s divíziou AutoNavi od spoločnosti Alibaba, vďaka čomu bude možné integrovať navigáciu a jazdný portál priamo do robotaxi služby. Brian GU, prezident Xpengu, bol ešte pred rokom k tomuto projektu skôr skeptický, avšak jeho najnovšie vyhlásenia hovoria o tom, že výpočtový výkon rastie rýchlejším tempom, než firma očakávala. Vďaka tomu sa robotaxi môžu už čoskoro stať bežnou realitou na uliciach čínskych miest.
Masová výroba humanoidných robotov je na programe
Spolu s autonómnymi vozidlami firma Xpeng prezentovala tiež druhú generáciu humanoidného robota nazvaného Iron, pričom sériovú výrobu plánuje už na budúci rok. Treba však dodať, že v prvých etapách by mal nájsť uplatnenie najmä ako asistent v predajniach, showroomoch alebo na recepciách a nie ako plnohodnotný zamestnanec v továrňach. Dôvodom sú vysoké náklady v pomere k cene práce v Číne. Generálny riaditeľ He Xiaopeng však uviedol, že v časovom horizonte desiatich rokov by počet predaných humanoidov mohol iba prevýšiť objem predávaných automobilov.
Cena akcií zaznamenáva výrazný nárast
Zatiaľ čo Tesla testuje svoje robotaxi v Texase, Xpeng sa zameriava hlavne na komplexnosť autonómnych riešení a marketing momentálne ponecháva bokom. „V mnohých oblastiach, ako sú humanoidné roboty či lietajúce vozidlá, sme začali skôr než Tesla, len sme o tom menej hovorili,“ uviedol Brian Gu. Hodnota akcií spoločnosti Xpeng si od začiatku roku pripísala takmer 100 percent.

Výkonnosť ceny akcií spoločnosti Xpeng za posledných päť rokov. Zdroj: TradingEconomics
Pre porovnanie, rast akcií Tesly za rovnaké obdobie dosahuje približne 20 percent.

Výkonnosť ceny akcií spoločnosti Tesla za posledných päť rokov. Zdroj: TradingEconomics
Z dlhodobého hľadiska je situácia o niečo odlišnejšia. Xpeng sa od absolútneho vrcholu obchoduje nižšie približne o 50 percent, pričom Tesla za rovnaké obdobie investorom priniesla viac ako 140 percent. Na druhú stranu, Xpeng má do budúcnosti šancu zvýšiť svoju hodnotu o 270 percent, ak hovoríme o návrate na historické maximum. A ďalší rast je v prípade úspešného prevedenia vízie do praxe otvorený.


Celá debata | RSS tejto debaty