Aerolinky sú aj napriek masívnej štátnej pomoci stále „dole“

Letecká doprava je v dôsledku pandémie koronavírusy aj vzhľadom k svojmu objemu najviac postihnutým odvetvím vôbec. V týždňoch, kedy sa takmer kompletne zavrelo svetovej neba, zaznamenali aerolínie pokles príjmov o osemdesiat až deväťdesiat percent.
Zlá ekonomická situácia sa okamžite premietla do ceny akcií leteckých spoločností. Pokles hodnoty desiatich najväčších svetových prepravcov činil päťdesiat až osemdesiat percent v prvých týždňoch po zavedení reštriktívnych opatrení.
Štátne finančné injekcie koncom augusta dosahovali v súhrne podľa odhadov TopForex okolo deväťdesiat miliárd dolárov, pričom tie najväčšie aerolinky čerpali rádovo jednotky miliárd. Zrejme najväčší objem peňazí získali leteckí dopravcovia v Spojených štátoch (Delta Airlines, American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines), ďalej potom v Nemecku (Lufthansa), Francúzsku (Air France-KLM) alebo Veľkej Británii (British Airways).
Ani masívna finančná podpora problémy leteckých prepravcov nevyriešila. O aktuálnej kondícii vypovedajú ako finančné výsledky za druhý tohtoročný kvartál, tak vývoj ceny akcií. Lufthansa, tretí najväčší letecký dopravca sveta, vykázala prevádzkovú stratu 1,7 miliardy eur, čo je najhorší výsledok v jej povojnovej histórii. Strata Delta Airlines, ktorá je podľa trhovej kapitalizácie aj tržieb najväčšou aerolinkou sveta, sa vyšplhala až na 3,8 miliardy dolárov, ak berieme do úvahy očistenie podľa medzinárodných účtovných štandardov.
Pokiaľ ide o vývoj akcií leteckých prepravcov, ich ceny sa prakticky nachádzajú na úrovniach porovnateľných s treťou dekádou tohtoročného marca, kedy sa prejavili následky karanténnych opatrení. Výnimkou je snáď len čínska letecká spoločnosť China Eastern, ktorej akcie sú asi o štvrtinu silnejší ako na konci marca. Je to dané tým, že Čína má určitý náskok oproti zvyšku sveta čo do uvoľňovanie reštrikcií, a tiež tým, že Čína je z hľadiska leteckých služieb obrovský, a teda do istej miery sebestačný trh.
Blízka budúcnosť leteckej dopravy je veľmi neistá. Ešte pred letnými prázdninami sa objavovali predpovede, podľa ktorých by sa mohlo do konca tohto roka lietať na 50 až 60 percent oproti predkrízovému stavu. Niektoré letecké spoločnosti, ako napríklad American Airlines, však varujú, že ak nedostanú ďalšiu finančnú pomoc od štátu, začnú obmedzovať svoju prevádzku a zatvárať spojenie medzi menšími mestami.
Z hľadiska slovenského trhu je potom kľúčovou otázkou budúcnosť domácej spoločnosti SmartWings, ktorá zatiaľ podporu na rozdiel od väčšiny svetových spoločností nedostala.

Keď sa zlato šplhá na nové rekordy, je to jasný odraz globálnej neistoty

24.10.2025

Drahý kov, ktorý tradične slúži ako bezpečný prístav, si túto úlohu plní aj teraz. Od januára 2025 sa jeho cena zvýšila o viac ako 50 percent a po prvýkrát v dejinách presiahla 4 000 USD za trojskú uncu. Tento míľnik padol príznačne práve počas vládneho shutdownu v USA, ktorý trhy znepokojuje. Takýto rýchly rast logicky vyvoláva otázky o tom, či je udržateľný. [...]

Akcie Samsung a SK Hynix rastú po dohode s OpenAI: Kórejské čipové firmy v centre pozornosti

17.10.2025

Pred krátkym časom sa na finančných trhoch objavila správa o spolupráci Nvidie s OpenAI v hodnote 100 miliárd USD a tvorca ChatGPT modelu už uzavrel ďalšiu dohodu. Tentokrát sa partnerstvo týka dvoch významných juhokórejských výrobcov čipov: spoločností Samsung a SK Hynix. Obe firmy zaznamenali po zverejnení informácie o partnerstve s Nvidiou značný rast ceny akcií. [...]

Dlh eurozóny už dosiahol vysoké úrovne, ale kritické hranice zatiaľ neprekračuje. Riziko finančnej nestability však ostáva aktuálne

23.09.2025

Počas prvých mesiacov 2025 dosiahol dlh eurozóny po pandémii úroveň približne 88 percent HDP. Samotná táto cifra nie je dôvodom na poplach, zároveň však ukazuje, že možnosti expanzie fiškálnej politiky sú naďalej obmedzené. V roku 2024 sa prijali reformované fiškálne pravidlá EÚ ako reakcia na rastúce deficity. Tieto pravidlá prinútili členské krajiny, aby [...]

Nemecko Sasko letisko aktivisti klimatickí uzatvorenie, Last Generation

Aktivisti zo skupiny Letzte Generation musia zaplatiť odškodné 400.000 eur za blokádu letiska

25.11.2025 22:50

Aktivisti - štyri ženy a šesť mužov vo veku od 19 do 63 rokov - pred viac ako dvoma rokmi prestrihli plot okolo letiska a prenikli do jeho areálu.

Nigéria únos školáčky dievča útek návrat

Všetkých 24 unesených školáčok z minulého týždňa sa podarilo zachrániť

25.11.2025 22:46

Dievčatá uniesli neznámi ozbrojenci z dievčenskej internátnej školy v štáte Kebbi v severozápadnej Nigérii.

Vučič

Vučič varuje: Pre Srbsko nastanú kritické dni. Dôvodom sú americké sankcie na ruské ropné spoločnosti

25.11.2025 22:25

Hrozí zvýšenie cien pohonných hmôt. Sankcie by mohli zasiahnuť aj platobný systém.