Pandémia koronavírusu urýchlila premenu v segmente maloobchodu a prispela k zmene nákupného správania zákazníkov, ktorí sa presunuli do online priestoru.
Experti na retail odhadovali, že najbližšie roky prinesú digitálnu transformáciu a nový prístup k navrhovaniu predajní. Nový nákupný košík Amazon Dash Cart by v prípade prepuknutia druhej vlny pandémie mohol znížiť počet ľudí v radách a zároveň zlepšiť komfort nákupu. Plne digitalizovaný košík dokáže rozpoznať a nablokovať vložený tovar. Navyše, zákazníkovi sa po ukončení nákupu strhne suma položiek priamo z účtu.
Akcie Amazonu po predstavení tejto inovácie výrazne nerástli. Práve naopak. Kým deň pred oznámením stúpli akcie v dôsledku pozitívneho sentimentu na trhu o 3 percentá a obchodovali sa najvyššej úrovni v priebehu 7 dní, v deň predstavenia technologickej novinky zaznamenali v dôsledku prevládajúceho negatívneho sentimentu na trhu prepad.
Už 23. júla však Amazon oznámi hospodárske výsledky za 2. kvartál 2020 a očakávania sú pozitívne. Predpoklady počítajú s tým, že Amazon ohlási zisk nakoľko Amazon zaznamenal rast reklamy, predplatného aj eCom, ktoré rástlo na úrovni 29-percent (v rovnakom období v roku 2019 si pripísalo 17 percent).
Prepad akcií Amazonu v posledných dňoch môžeme považovať za miernu korekciu. Z ročného pohľadu sa totiž stále nachádzajú na jednej z najvyšších hodnôt a za spomínané obdobie si pripísali celkovo 52 percent. Počas piatkového obchodného dňa sa pohybovali okolo hodnoty 3000 USD za akciu. Z dôvodu zvýšeného záujmu zákazníkov o služby spoločnosti v dôsledku pandémie a postupný prechod na e-commerce majú potenciál k ďalšiemu rastu aj v najbližšom období.
Amazon ešte v roku 2018 predstavil koncept Amazon Go. Obchod bol vybavený kamerami a senzormi a platby mal rovnako, ako nový Dash Cart, strhnúť priamo z účtu zákazníka. Pri uvedení sa však objavilo viacero problémov vrátane rozpoznávania osôb bez možnosti identifikácie tváre, ktorá fungovala len na základe telesného typu a presúvanie tovaru malými deťmi na nesprávne miesta.
Amazon nie je jediný hráč na trhu, ktorý vytvára inovatívne maloobchodné technológie. Podobné projekty ako je Dash Cart už spustili viaceré startupy, väčšina z nich ale funguje na princípe nutnosti skenovania tovaru a následného vloženia do košíka.
Celá debata | RSS tejto debaty