Koniec novembra v znamení výpredajov: Black Friday mení nákupné správanie
Záver novembra je už tradične spojený s masívnymi výpredajmi počas Black Friday. Tento rok opäť ukázal posun v preferenciách spotrebiteľov. Podľa Adobe Analytics minuli zákazníci na americkom trhu počas nákupnej špičky cez internet až 11 miliónov dolárov za minútu. Rastúca obľuba pohodlného online nakupovania prevýšila záujem o návštevy preplnených kamenných obchodov. Elektronika, móda a hračky zostávajú medzi najobľúbenejšími kategóriami, čo svedčí o pevnom postavení Black Friday v globálnej spotrebnej kultúre.
Online predaje lámali rekordy
Dáta Salesforce ukázali, že globálne tržby z online nákupov počas tohtoročného Black Friday dosiahli 74,4 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 5 % oproti minulému roku. V USA dosiahli podľa Adobe Analytics tržby 10,8 miliardy dolárov, čo je medziročné zvýšenie o 10 %. Cyber Monday priniesol ešte vyššie čísla, keď tržby stúpli na 13,3 miliardy dolárov, čo je rast o 7,3 % oproti roku 2023. Aj Deň vďakyvzdania prispel k úspechu, keď jeho tržby narástli z 5,6 miliardy na 6,1 miliardy dolárov.
Zatiaľ čo online predaje rástli dvojciferným tempom, kamenné obchody zaznamenali len minimálny nárast tržieb, o menej než 1 %. Mastercard SpendingPulse zdôrazňuje, že rozdiel medzi týmito segmentmi ešte zvýraznila inflácia. Mnohí maloobchodníci sa snažili prilákať zákazníkov skoršími zľavami, pričom niektoré kampane začali už niekoľko dní pred Black Friday. Celkové tržby z kamenných a online predajov vzrástli o 3,4 %, čo zodpovedá očakávaniam Národnej maloobchodnej federácie, ktorá odhadovala, že priemerný Američan minie počas sviatočného obdobia 902 dolárov.
Mobilné nákupy dominujú
Popularita nákupov cez mobilné zariadenia aj tento rok vzrástla. Salesforce uvádza, že až 57,6 % objednávok počas Black Friday bolo realizovaných cez mobilné aplikácie, najmä vďaka špeciálnym zľavám dostupným len prostredníctvom týchto platforiem. Shopify, významná e-commerce spoločnosť, ohlásila rekordné tržby vo výške 5 miliárd dolárov, pričom priemerný nákup amerického zákazníka predstavoval 157 dolárov.
Hračky a marketingové stratégie na vrchole
Podľa Adobe patrili počas Black Friday medzi najpredávanejšie produkty hračky, ktorých predaje vzrástli o 622 %. Za nimi nasledovali šperky (561 %), spotrebiče (476 %), odevy (374 %) a elektronika (334 %). Najpredávanejšími produktmi boli dekoratívna kozmetika, smart hodinky a hračky inšpirované populárnymi filmami. Maloobchodný gigant Target stavil na marketing spojený s Taylor Swift a ponúkol exkluzívne produkty, ako CD a knihy spojené s jej turné. Tento krok pritiahla fanúšikov, ktorí stáli v radoch po celej Amerike, čím Target zvýšil svoje tržby, podobne ako pri speváčkinom predchádzajúcom albume.
Black Friday získava obľubu aj v Európe
Hoci Black Friday má svoje korene v USA, jeho popularita v Európe každoročne rastie. Podľa predbežných údajov Euronews najviac minuli zákazníci v Nemecku, Rakúsku a Francúzsku. Na Slovensku utratili zákazníci podľa Shoptet počas Black Friday 14,5 milióna eur, čo predstavuje nárast o 2 milióny oproti minulému roku. V Česku sa online predaje vyšplhali na takmer 8 miliárd korún (319 miliónov eur), čo je o miliardu viac ako pred rokom. Cyber Monday však v regióne zatiaľ nedosahuje takú popularitu ako v USA.
Širší dopad nákupného sviatku
Black Friday má schopnosť ovplyvniť nielen maloobchodné tržby, ale aj akciové trhy. Aj keď rekordné online predaje vytvárajú príležitosti pre e-commerce spoločnosti, slabý rast v kamenných obchodoch môže tlmiť celkový optimizmus. Na druhej strane sa otvára diskusia o environmentálnych dôsledkoch takýchto výpredajov. Zvyšujúci sa dopyt po lacných produktoch vedie k nadprodukcii, plytvaniu a zvyšovaniu uhlíkovej stopy. Tento problém môže zmierniť rastúci záujem o udržateľnosť, keď čoraz viac spotrebiteľov začína uprednostňovať kvalitu pred kvantitou.
Celá debata | RSS tejto debaty